Wpływ snu na codzienne życie

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Sen jest nieodłączną częścią naszego życia. Żaden nawet najlepszy salon odnowy biologicznej nie jest w stanie dać nam tylu dobrodziejstw, co sen. Człowiek przesypia średnio w ciągu swojego życia 20 lat, nie na darmo. Gdyby odpowiednia ilość snu nie była istotna dla naszego zdrowia i życia zapewne nie odczuwalibyśmy potrzeby kładzenia się spać. Można się spotkać z opinią, że istnieje możliwość doprowadzenia organizmu do stanu, w którym około 4 godziny snu powinny zaspokoić wszystkie jego potrzeby. Gdyby tak było ewolucja w ciągu tysięcy lat sama skróciłaby nam czas wypoczynku i nie pozwoliła na tak duże marnotrawstwo czasu. Kiedyś widziałem w telewizji program o ludziach twierdzących, że można się odzwyczaić od jedzenia… Sprawa miała swój finał w szpitalu, ale to już inna bajka. Można być natomiast pewnym, że próba odzwyczajenia się od snu będzie miała bardzo niekorzystny wpływ na cały organizm. Podczas snu spada zużycie energii oraz temperatura ciała. Pobudzeniu ulegają te komórki nerwowe (neurony), które nie były przez nas używane w ciągu okresu aktywności. Taki zabieg ma na celu podtrzymanie ich sprawności. Gdy zasypiasz w mózgu zaczyna się tak zwana konsolidacja pamięci. W uproszczeniu można powiedzieć, że jest to proces trwałego zapisywania informacji i zdobytych umiejętności w mózgu. Organizm rozpoczyna wzmożoną gospodarkę hormonami oraz syntezę białek. Nasilają się procesy regeneracyjne. Warto wspomnieć, że hormon wzrostu wydzielany jest wyłącznie podczas snu. To on między innymi sprzyja naprawianiu uszkodzonych podczas czuwania komórek. Receptory w tych komórkach odzyskują swoją pierwotną wrażliwość i dzięki temu po przebudzeniu mogą w pełni wykonywać swoje funkcje. Aby zregenerować organizm po ciężkim treningu sen powinien trwać około 8 – 9 godzin. Zarówno zbyt krótki jak i za długi sen jest dla organizmu niekorzystny. Niedobór snu powoduje spadek poziomu koncentracji, obniżenie nastroju, odporności i upośledzanie możliwości motorycznych ( spowolnienie reakcji na bodźce). Nadmiar snu natomiast może powodować nadmierną produkcję hormonów stresu i zwiększać odporność komórek na działanie insuliny.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*